الکترونیک

سروو موتور (AC و DC) چیست؟

سروو موتور (AC و DC) چیست؟

سروو موتور نوع خاصی از موتور الکتریکی است که به عنوان یک محرک چرخشی یا خطی برای کنترل دقیق موقعیت زاویه ای یا خطی، سرعت، شتاب و بسیاری دیگر از برنامه های کنترل موقعیت حلقه بسته استفاده می شود.

سروو موتورها با طول روتور بلند و قطر کم طراحی شده اند. بنابراین، به دلیل اینرسی کم، سروو موتورها سرعت پاسخگویی بالایی دارند. سروو موتور معمولی متشکل از یک موتور، سیستم بازخورد، کنترلر و غیره است که در آن از بازخورد موقعیت برای کنترل سرعت و موقعیت نهایی موتور استفاده می کند. سروو موتور مجهز به رمزگذار یا سنسور سرعت برای ارائه بازخورد سرعت و موقعیت در مکانیزم سروو است.

سروو موتور (AC و DC) چیست؟

بسته به منبع تغذیه مورد نیاز برای کار، سروو موتورها به دو نوع طبقه بندی می شوند:

  • سروو موتور AC
  • سرو موتور DC

در این مقاله، ما تمام تفاوت های کلیدی بین سروو موتورهای AC و DC را برجسته می کنیم، اما اجازه دهید ابتدا با برخی از اصول اولیه شروع کنیم.

سروو موتور AC چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، به نوع سروو موتوری که با منبع جریان متناوب کار می کند، سروو موتور AC می گویند . در اصل، این یک موتور القایی قفس سنجابی 2 فاز است. اگرچه این روزها از موتور القایی سنجاب سه فاز قفس نیز برای پیاده سازی مکانیزم سروو برای کاربردهای توان بالا استفاده می شود.

سروو موتورهای AC بر اساس ساختار و عملکردشان به دو نوع سروو موتور AC نوع القایی و سروو موتور AC نوع سنکرون طبقه بندی می شوند.

سروو موتورهای AC در کاربردهای متعددی که کنترل موقعیت مورد نیاز است مانند رباتیک، ماشین ابزار، دستگاه های نیمه هادی، هواپیما و غیره استفاده می شود.

سروو موتور DC چیست؟

نوعی سروو موتور DC از سیستم سروو است که از یک موتور DC کوچک، دستگاه سنجش موقعیت و مدار بازخورد، سیستم چرخ دنده و یک مدار کنترل تشکیل شده است.

درست مانند هر موتور الکتریکی دیگری، سروو موتور DC نیز از دو بخش اصلی به نام‌های استاتور و روتور تشکیل شده است . استاتور سروو موتور از یک قاب استوانه ای تشکیل شده است که آهن ربا در داخل آن وصل شده است. روتور از شفت روتور، یک کموتاتور و برس ها تشکیل شده است.

کاربرد عمده سروو موتورهای DC در کامپیوترها، پرایم موورها، ماشین آلات کنترل شده و غیره می باشد.

تفاوت بین سروو موتور AC و سروو موتور DC

هر دو سروو موتور AC و DC محرک هایی هستند که در برنامه های کنترل موقعیت استفاده می شوند. با این حال، تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد که در جدول زیر آورده شده است

اساس تفاوت سروو موتور AC سرو موتور DC
تعریف مکانیزم سروو که در آن از موتور القایی قفس سنجابی دوفاز یا سه فاز استفاده می شود به عنوان سروو موتور AC شناخته می شود. مکانیزم سروو که از یک موتور DC تشکیل شده است به عنوان سروو موتور DC شناخته می شود.
توان خروجی سروو موتور AC توان خروجی کم، معمولاً حدود 0.5 وات تا 100 وات را ارائه می دهد سروو موتور DC توان خروجی نسبتا بالایی را ارائه می دهد.
سرعت سروو موتورهای AC با شرایط کاری با سرعت بالا سازگار هستند. سروو موتورهای DC با شرایط کاری با سرعت محدود سازگار هستند.
گشتاور سروو موتورهای AC گشتاور بالایی تولید می کنند. سروو موتورهای DC گشتاور محدودی تولید می کنند.
عمل سروو موتورهای AC عملکرد روان، پایدار و کم صدایی دارند. سروو موتورهای DC عملکرد پایدار و پر سر و صدای کمتری دارند.
بهره وری سروو موتورهای AC کارایی کمتری دارند. راندمان آنها معمولاً از 5٪ تا 20٪ متغیر است. سروو موتورهای DC بازده بالایی دارند.
ثبات مشکل پایداری مرتبط با سروو موتورهای AC کمتر است. سروو موتورهای DC مشکلات پایداری بیشتری دارند.
نویز الکترونیکی در مورد سروو موتورهای AC مشکل نویز الکترونیکی (فرکانس رادیویی) وجود ندارد. در سروو موتورهای DC وجود برس ها باعث ایجاد نویز الکترونیکی (فرکانس رادیویی) می شود.
نگهداری سروو موتورهای AC نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. سروو موتورهای AC به دلیل وجود کموتاتور و برس نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند.
وزن سروو موتورهای AC وزن نسبتاً سبکی دارند. سروو موتورهای DC سنگین هستند.
اندازه فیزیکی سروو موتورهای AC اندازه کوچکی دارند. سروو موتورهای DC اندازه بزرگی دارند.
مناسب بودن سروو موتورهای AC برای کاربردهای کم توان مناسب هستند. سروو موتورهای DC برای کاربردهای توان بالا مناسب هستند.
کاربردهای عملی سروو موتورهای AC در کاربردهایی مانند رباتیک، ماشین ابزار، دستگاه های نیمه هادی، هواپیما و غیره استفاده می شوند. کاربردهای سروو موتورهای DC در کامپیوترها، پرایم موورها، ماشین آلات کنترل شده و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *